TOK GURU

TOK GURU

UNTUK MU WARGA MARGOSA

Ya Allah, Ya Rahman

Wahai Tuhan kami,
Janganlah Engkau gelincirkan
hati-hati kami sesudah Engkau
memberi petunjuk kepada kami
dan kurniakanlah bagi kami
rahmat daripada-Mu,
Sesungguhnya Engkau amat mengurniakan.

Wahai Tuhan kami,
Berilah rahmat kepada kami dari sisi-Mu
dan sediakanlah petunjuk bagi kami
dalam urusan kami.

Wahai Tuhan kami,
Bukakanlah kebenaran di antara kami
dan kaum kami,
kerana Engkaulah sebaik-baik pembuka.

Wahai Tuhan kami,
Tolonglah akan kami di atas
menghadapi golongan-golongan
yang melakukan kerosakan.

Wahai Tuhan kami,
kepada Engkaulah kami berserah
dan kepada Engkaulah kami bertaubat
dan kepada Engkaulah tempat kembali.
Wahai Tuhan kami,
Janganlah Engkau jadikan kami fitnah
(terpengaruh atau tunduk) bagi
orang-orang kafir
dan ampunilah bagi kami
wahai Tuhan,
sesungguhnya Engkau maha gagah lagi bijaksana.

Wahai Tuhan kami,
Berikanlah kepada kami kebaikan
di dunia dan kebaikan di akhirat
dan peliharalah kami
akan azab api Neraka.

Ya Allah, Ya Rahim
Kurniakanlah kemenangan kepada kami
demi menegakkan agamaMu
dan menebarkan keadilan
serta kebenaran

Takbir! Takbir! Takbir!



UMPAMA YAHUDI DIBUMI MARGOSA

UMPAMA YAHUDI DIBUMI MARGOSA

UMNO DAN JUDI

UMNO DAN JUDI

DHUA

Wednesday, January 28, 2009

KULIAH MAHGRIB- KOMEN BERKAITAN MUFTI OLEH SHEIKH FUAD





Saya di hubungi ramai rakan berkaitan dengan tulisan saya mengenai khabar angin Mufti Negeri Sembilan . Tulisan saya yang cuba untuk menarik Ulamak Muda Sheikh Fuad memperjelaskan pendirian beliau berkaitan Politik Islam nampaknya tersasar apabila saya serta saudara Suhaimi di tuduh sebagai menfitnah beliau.


Ramai juga rakan PAS dari dalam dan luar Negeri Sembilan yang merungut kerana saya memaparkan komen dari Sdr. Suhaimi Rembawi terhadap ulasan IbnuNafis anak murid Sheikh Fuad(dengarnya ada juga ustaz yang menggelarnya Mufti Rembau?). Ada juga ugutan halus untuk melaporkan blog serta saya serta Sdra Suhaimi kepada Menteri Besar N.Sembilan.

Kebetulan sewaktu blog saya dikomen di dalam kuliah Sheikh fuad pada hari isnin yang lepas adik serta ipar saya hadir di dalam majlis tersebut dan merakam komen beliau serta mengharapkan pendengar memaklumkan bahawa beliau ingin berjumpa dengan saya serta Sdra Suhaimi. Setakat sewaktu artikel ini di tulis , anak murid beliau telahpun berjumpa dengan Sdra Suhaimi tetapi dengan saya tak ade langsung. Mungkin saya tak bertaraf Ustaz seperti Sdra Suhaimi yang merupakan lulusan Mesir.

Atas permintaan rakan-rakan, di bawah saya paparkan ulasan dari anak murid beliau Ibnu Nafiz dan memaparkan semula ulasan saudara Suhaimai Rembawi untuk semua nilaikan semula penulisan ini.


ULASAN IBNUNAFIS

Assalamu'alaikum wbth,

Apa yang anda karutkan nih tuan blog, jika nak kenal sheikh Fuad kamaluddin lihat biografinya :


PEPATAH Arab menyebut, “masa itu ibarat pedang, kalau kita tidak memotongnya ia akan memotong kita.” Itulah yang menjadi pegangan penerima Anugerah Khas Maal Hijrah 1427 peringkat Negeri Sembilan, Muhammad Fuad Kamaludin, 32.

Walaupun berada di Bumi Para Anbia’ Mesir hanya selama tiga tahun enam bulan tetapi beliau memanfaatkan sepenuhnya masa itu untuk berguru dengan lebih 40 ulama terkemuka di negara itu.Istilah berguru di sini bukan seperti kaedah biasa yang diamalkan di kuliah pengajian universiti iaitu mengikut sukatan dalam dewan pengajian dengan pelajar yang ramai, sebaliknya anak muda ini berguru secara talaqqi iaitu berguru secara terus dengan para ulama berkenaan dalam kumpulan kecil untuk mendalami kitab pengajian daripada ‘kulit ke kulit’.

Tidak cukup dengan itu, ulama muda ini turut berkelana menimba ilmu daripada beberapa ulama terkenal dari seluruh dunia, antaranya pakar hadis Dr. Sayyid Muhammad Alawi Al Maliki dari Mekah Al Mukarramah dan beberapa lagi tokoh dari Mesir, Syria, Yemen, Dubai dan Sudan.Apa yang istimewa, kesemua guru beliau itu bukan setakat menganggapnya sebagai anak murid kebanggaan tetapi turut mengambilnya sebagai anak angkat. Kesemua mereka memberikan tauliah khusus kepadanya untuk menyampaikan ilmu yang diperoleh itu kepada umat Islam di seluruh dunia.

Dr. Sayyid Muhammad Alawi Al Maliki telah menganugerahkan gelaran keluarganya, Al Maliki, kepada beliau.“Kadang-kadang jika saya terlewat atau terlelap kerana terlalu letih, yang mulia guru-guru saya ini akan datang ke rumah untuk bertanyakan khabar dan seterusnya memulakan kelas pengajian di situ,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Sembilan, Chengkau, Negeri Sembilan.

Bagaimanapun, pemegang Ijazah Sarjana Muda Syariah dan Undang-Undang dari Universiti al-Azhar ini memberitahu bahawa beliau tidak memasuki kuliah seperti pelajar lain sepanjang berada di negara itu.Muhammad Fuad hanya berurusan sebanyak dua kali sahaja dengan pentadbiran universiti iaitu untuk membuat kad pelajar dan menduduki peperiksaan akhir universiti.

“Saya bukan tidak mahu mengikuti pengajian kuliah tetapi saya ingin mengambil peluang berguru sendiri secara talaqqi dengan ulama terkenal di masjid-masjid dan rumah kediaman mereka. Sepanjang tiga tahun enam bulan berada di sana, rutin pengajian saya bermula seawal subuh sehingga larut malam setiap hari.“Saya akan pergi berguru secara terus daripada ulama dan tuan punya kitab untuk mendalami ilmu agama secara kulit ke kulit dalam pelbagai disiplin seperti al-Quran, nahu, syariah, fikah, usuluddin, tasawuf dan tauhid,” kata Muhammad Fuad yang amat memuliakan kesemua gurunya.

Walaupun demikian, beliau diminta oleh rakan pelajar mengadakan sesi tuisyen khas bagi membantu mereka yang kurang memahami pengajaran di universiti. Anak bongsu daripada lima beradik dan anak lelaki tunggal kepada pasangan Kamaludin Mahat dan Zainab Mahmud itu berkata, kitab pertama yang ditulisnya ialah perbahasan dan perbincangan peribadi Rasulullah dalam bahasa Arab pada tahun 1993 selepas setahun berada di Mesir.Disiplin

Sehingga kini, bapa kepada enam cahaya mata itu telah menghasilkan 115 kitab pelbagai disiplin dan digunakan oleh ahli-ahli agama. Ia menjadi rujukan ulama tempatan dan luar negara.Kitab-kitab tersebut ialah tiga kitab tafsir, 19 kitab karangan hadis, sembilan kitab karangan tauhid, 14 kitab karangan fikah, sembilan kitab karangan tasawuf, enam kitab karangan sirah, 10 kitab karangan tokoh dan 44 kitab berkaitan amalan.Malah, Muhammad Fuad yang juga Ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Sembilan turut menulis 12 kitab bahasa Arab. Kitab Al Toli'al Sa'id Al Muntakhab Min Al Athbat Wal Al Asanid dan kitab al-Jawahir al- Ghawali min Asanid al-Imam al-Azhari yang berkaitan ilmu hadis diterbitkan di Mesir. Kitab itu mendapat pengiktirafan dan disahkan oleh para ulama al-Azhar, Mesir seperti Profesor Dr. Judah al Mahdi, Dekan Fakulti al-Quran dan Qiraat serta Ahli Lembaga Lujnah Tafsir al-Quran al-Azhar.

Ketokohan anak muda ini bukan sahaja diperakui dalam negara. Beliau turut mendapat undangan berceramah dan pidato serta membentangkan kertas kerja di Singapura, Mesir dan Mekah di hadapan para ilmuwan Islam lain.Menceritakan proses penulisan buku, Muhammad Fuad mensyaratkan dirinya menghasilkan sekurang-kurangnya empat buah kitab sebulan.“Guru saya pernah berpesan bahawa adalah menjadi satu keaiban kepada seorang pelajar dan pemimpin ilmu yang tidak membawa bersamanya buku nota dan pen kerana setiap benda yang dilihat adalah maklumat dan ilmu berguna baginya,” katanya yang memetik pesanan gurunya, Syeikh Ghassan al Bahrimi.

Beliau, bagaimanapun, mengakui dirinya terlalu kerdil dan ketinggalan berbanding ulama silam yang mampu menghasilkan beribu-ribu jilid kitab pelbagai disiplin dalam keadaan serba kekurangan berbanding muslim masa kini yang memiliki segala kemudahan dan teknologi canggih.“Sebagai contoh, Ibn Shahin menulis 33,000 kitab dan kitab tafsir sebanyak 1,000 jilid; Abu Hasan al-Asyari menulis lebih 600 jilid kitab dan ulama tafsir, Ibn Tabari juga telah mensyaratkan dirinya menulis setiap hari sebanyak 40 helai.“Tanpa elektrik, komputer dan internet, mereka masih boleh menghasilkan karya bermutu yang menjadi rujukan umat Islam seluruh dunia hingga kini. Justeru, tidak mustahil bagi kita yang memiliki segala-gala kemudahan itu untuk turut sama berbuat demikian,” katanya yang amat mengasihi Rasulullah dan keluarganya serta menolak fahaman yang menyalahi pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Selepas pulang ke Malaysia pada 1996, anak jati Kampung Chenong Chengkau, Rembau ini membuka pondok pengajiannya seluas 0.2 hektar dalam kawasan tanah milik ibunya dengan modal RM17. Ketika itu beliau berusia 22 tahun.Kini, penuntutnya semakin bertambah sehingga beliau memerlukan kawasan yang lebih besar. Maka kawasan kira-kira empat hektar di Kampung Sembilan, Chengkau telah dipilih bagi menubuhkan Surau al-Taufiqi al-Husaini.

Usaha tersebut, bagaimanapun, menerima pelbagai tohmahan dan fitnah. Orang memfitnahnya mengatakannya membawa fahaman yang sesat.“Atas dasar keikhlasan untuk berdakwah semata-mata untuk keredaan Allah, maka segala cabaran dan dugaan itu berjaya diatasi dan kini masyarakat mulai dapat menerima usaha yang saya jalankan,” katanya.Muhammad Fuad tidak pernah menjadikan usia mudanya sebagai halangan untuk menyampaikan ilmu yang diperoleh daripada guru-gurunya yang bersambung terus sanad mereka dengan Rasulullah.

“Saya tidak berasa tekanan. Saya percaya bahawa setiap niat ikhlas nescaya akan mendapat kekuatan daripada Allah yang disertakan sekali dengan restu dan ijazah yang diberikan oleh kesemua guru-guru saya,” ujar beliau.Beliau menekankan perasaan rendah diri dan tawaduk terhadap kekurangan diri di hadapan Allah Yang Maha Esa dengan mempercayai bahawa setiap nikmat yang diperoleh adalah segala-galanya daripada Pencipta.

“Saya seboleh-bolehnya mengamalkan pendekatan ahli sufi iaitu menganggap orang tua lebih hebat kerana mempunyai banyak ilmu dan amal; orang muda lebih hebat kerana tidak banyak melakukan dosa berbanding orang yang lebih berusia; dan orang jahil lebih beruntung kerana mereka melakukan maksiat kerana tidak berilmu berbanding orang yang berilmu tetapi masih melakukan maksiat,” katanya.---------------------------------
2008 Disember 26 08:44

ULASAN SDR SUHAIMI

ibnu nafis,

janganlah tuan memuja sangat fuad kamaluddin tu. belajr kat mesir 3 tahun enam bulan tapi dia banyak ada kat malaysia ni ha. ngaja surau dan masjid. cari duit untuk belanja katanya. (istilah kami, ponteng kelas) tanyalah jamaah surau hitam kalau tak caya. pegi mesir bila dah dekat musim peksa. memanglah dia orang cerdik, baca buku aje dah boleh jawab peksa.

kita orang yang belajar timur tengah ni pun tersenyum aje dengar komen fuad kamaluddin ni puji diri sendiri. tak pernah kami dengar ulama besar memuji diri sendiri. cerita kehebatan belajar lebih dari 40 ulama terkemuka. dari kulit ke kulit. orang awam mungkin boleh ditipu oleh fuad ni, tapi kami belum tentu lagi.

ulama dulu belajar bertahun tahun dengan ulama yang sedikit yang terkemuka (bukan lebih 40 orang). takda pun ulama yang belajar 3 tahun 6 bulan boleh habiskan ngaji kitab kulit ke kulit. (ngaji kitab 100 ms boleh la cepat habis).

ulama azhar lebih hebat dari ulama yang dia pegi belajar. anak murid ramai. tuan guru yang anak murid sedikit ni ulama yang kurang popular. kalau nak tahulah.!!istilah anak angkat ni tak popular di kalangan orang arab. agaknya fuad ni perasan bila tok guru panggil dia "ya bunayya" maksudnya wahai anakku, terus dia rasa tuan guru telah mengambil dia sebagai anak angkat.

dr Sayyid Muhammad Alawi Al Maliki dari mekah ni taklah terkenal pun di mekah, apatah lagi di arab saudi. nak cuba jadi terkenal, diletakkan nasab al-maliki pada anak murid kesayangan. bagi kami, orang tak terkenal cuba nak jadi terkenal dengan cuba meletak nasab antara satu sama lain. orang malaysia, rata rata pandang tinggi pada orang arab.

jadi senanglah nak kelentong orang sini dengan menasabkan diri kepada orang arab.sebenarnya fuad ni tertipu dengan ilmu dan kurniaan yang telah Allah berikan kepadanya. TAKBURR.. itu saja kesimpulan saya.

pernah merendah-rendahkan ulama ulama besar. (ulama dia aje yang betul) malah pernah merendahkan mufti ns sendiri. perkara ni kami dengar sendiri dari orang yang rapat dengan mufti.fuad di bawa masuk ke dalam majlis fatwa kerana, kata mufti, kita taknak dia hanyut dengan perasaan syok sendirinya tu.

biar dia duduk dengan orang yang alim supaya fatwa fatwa fuad ni tak berkhilaf dengan fatwa ns. memang dia ada bakat keilmuan, tetapi penyakit TAKBUR merosakkan dia. itulah cara nak mengawal si fuad ni.berkenaan dengan buku buku yang dia dakwa dia menulis, banyaknya terjemahan aje.


kemudian ubahsuai sikit, kemudian kata, dia menulis. memang dasar tak tahu malu fuad ni.sebahagian orang alim yang ada penyakit takbur ni suka menjadikan tareqat sebagai platformnya bergerak. senang nak tipu orang. anak murid takkan berani nak tanya. nanti dikata tak hormat tuan guru.

tareqat ni rosak pasal ada orang macam ni.sirah ulama ulama terbilang tak pernah nak bersekongkol dengan pemerintah. imam abu hanifah mati diseksa kerana tak mahu menerima jawatan qadhi kerajaan 'islam' abbasiyah. imam malik, imam syafei dan imam ahmad pun mengikut jalan yang sama.

sesiapa yang duduk dengan kerajaan, akan mudah jadi glamour. sesiapa yang nak cepat glamour, puji-pujilah kerajaan sebarapa banyak yang boleh. terutamanya kalangan orang alim. lagi cepat terkenal.

saya tak kata semua kata-kata fuad ni salah. tetapi saya minta tuan nafis berhati hati.tak semesti bila dia belajar dengan lebih 40 orang ulama, dia betul.tak semesti bila dapat 'karang' banyak kitab, dia betul.tak semesti bila dijadi anak angkat kepada seorang dr, dia betul.tak semesti bila dilantik ajk majlis fatwa dia sentiasa betul.apa guna ada ilmu, boleh jadi anak angkat seorang dr, 'karang' banyak kitab, pandai bermain dengan kata kata ketika berceramah dalam masa yang sama perkara mungkar dalam kerajaan tak boleh tegur. menentang apatah lagi. takut kena 'gam' ke???itupun dah boleh dijadikan sebagai kayu ukur, kalau nak menilai seseorang.

sekian sahaja untuk kali ni. kita jumpa lagi


KOMEN PENULIS




a) PERHATIAN SEMUA TULISAN INI TIDAK MEMBABITKAT PARTI ISLAM SEMALAYSIA, IANYA HANYA SAYA YANG KEBETULAN AHLI SEUMUR HIDUP PAS

b) Untuk makluman Sheikh Fuad Taman Bukit Margosa adalah berhampiran dengan Masjid Panchur di mana Tuan mengajqr setiap hari Rabu. Takan tu pun tak tahu.

c) Terima Kasih kerana tidak menurut kata anak murid Tuan untu menyaman saya kerana memfitnah tuan. Sesungguhnya jika nak fitnah saya takan menulis di blog saya yang mempunyai profail lengkap tanpa nama samaran.Yang memushkilkan saya 'Mengapa anak murid tuan nak mengadu kepada Menteri Besar?

c) Surau hitam, surau Putih takan lupa kot, tuan pernah memberi kuliah di Surat Hitam anjuran Pemuda Pas Kawasan Seremban. Al-Maklum lah dulu dalam jemaah PAS sekarang.....?

d) Untuk Ahli PAS yang menjadi anak murid beliau yang saya kira Ahli Pas yang baru atau baru mengenali Sheikh Fuad tak salah menuntut ilmu dengan beliau tapi bagi Ahli PAS yang berilmu banyak benda yang boleh di persoalkan.

Sheikh fuad pernah mengeluarkan kenyataan keharusan menyokong pemerintahan yang zalim yang membuat ramai ahli PAS ketika itu meninggalkan kuliah beliau. Ianya telah banyak mengelirukan pemikiran umat islam berkaitan politik.

Tanyalah ahli PAS yang pernah mengikuti kuliah beliau sebelum di nobat sebagai tokoh ulamak muda. Sesekali bertanyalah kepada Sheikh Fuad berkaitan keperluan penyertaan di dalam politik dan apa pula hukumnya mereka yang menyokong pemerintahan yang zalim dan bandingkan pulak dengan ilmu yang kita dapat dari usrah parti kita yang menekankan Politik itu adalah ibadah.

Terfikir ke kita kalau beliau begitu vokal menegur kepimpinan Mad Hasan beliau diberikan tempat mengajar di Masjid Negeri . Cuba tengok ape jadi pada Timbalan Mufti, cuba tanya Ust. Jaafar ape pasal dia berhenti.

Bertanyalah kepada pimpinan PAS kawasan Seremban seperti Ust. Nazri mengapa kuliah beliau di Surau Hitam tak ada lagi. Tengok siapa yang di jemput bila merasmikan Yayasan Sofa Mad Hasan jugak.

Kita sebenarnya mengalu-alukan sebutir permata seperti Sheikh Fuad kerana Negeri Sembilan memang kurang ulamak yang berani menegur pemerintahan yang zalim. Tetapi jika ulamak yang mengelirukan banyak pihak berkaitan politik islam kita ahli PAS wajib menentangnya. Untuk Sheikh Fuad tak perlulah angkuh dengan kenyataan tak heran dengan jawatan mufti kerana beliau sedang mengusahakan sekolah hafiz bernilai 10 juta. Kerana seramai mana tuan melahirkan bijak pandai agama tetapi kualitinya hanya mereka yang akan mengajar di surau atau masjid tetapi takut untuk terjun ke dalam masyarakat , memimpin massa menyatakan mana yang hak dan mana yang batil serta berani menegur pemerintahan yang zalim selama itu lah kualiti umat islam di Negeri Sembilan kekal takut setakut-takutnya menyatakan pendirian politik mereka dan terbelengu di kotak fahaman Adat Perpatih.

Yang pastinya samada anak murid tuan itu ahli PAS atau tidak berparti , di lubuk hati setiap mereka dan pejuang PAS ingin melihat Tuan turun memimpin massa dan berjuang dengan rakyat N. Sembilan menjatuhkan pimpinan yang zalim. Saya kira pimpinan PAS yang ada sekarang mengalu-alukan tuan kembali berjuang dalam PAS dan di PRU 13 adalah lebih manis lagi jika tuan bertanding di Parlimen Rembau yang sememangnya milik kouta PAS..........indahnya jika menjadi kenyataan.


akan bersambung.

*SESIAPA NAK DENGAR RAKAMAN KOMEN SHEIKH FUAD SILA HELLO KE EMAIL SAYA czackPY@yahoo.com.my*