TOK GURU

TOK GURU

UNTUK MU WARGA MARGOSA

Ya Allah, Ya Rahman

Wahai Tuhan kami,
Janganlah Engkau gelincirkan
hati-hati kami sesudah Engkau
memberi petunjuk kepada kami
dan kurniakanlah bagi kami
rahmat daripada-Mu,
Sesungguhnya Engkau amat mengurniakan.

Wahai Tuhan kami,
Berilah rahmat kepada kami dari sisi-Mu
dan sediakanlah petunjuk bagi kami
dalam urusan kami.

Wahai Tuhan kami,
Bukakanlah kebenaran di antara kami
dan kaum kami,
kerana Engkaulah sebaik-baik pembuka.

Wahai Tuhan kami,
Tolonglah akan kami di atas
menghadapi golongan-golongan
yang melakukan kerosakan.

Wahai Tuhan kami,
kepada Engkaulah kami berserah
dan kepada Engkaulah kami bertaubat
dan kepada Engkaulah tempat kembali.
Wahai Tuhan kami,
Janganlah Engkau jadikan kami fitnah
(terpengaruh atau tunduk) bagi
orang-orang kafir
dan ampunilah bagi kami
wahai Tuhan,
sesungguhnya Engkau maha gagah lagi bijaksana.

Wahai Tuhan kami,
Berikanlah kepada kami kebaikan
di dunia dan kebaikan di akhirat
dan peliharalah kami
akan azab api Neraka.

Ya Allah, Ya Rahim
Kurniakanlah kemenangan kepada kami
demi menegakkan agamaMu
dan menebarkan keadilan
serta kebenaran

Takbir! Takbir! Takbir!



UMPAMA YAHUDI DIBUMI MARGOSA

UMPAMA YAHUDI DIBUMI MARGOSA

UMNO DAN JUDI

UMNO DAN JUDI

DHUA

Monday, April 21, 2008

Posted by Ibnu Hasyim at 9:00 PM 0 comments

Tercetus Politik 13 Mei, Jika Anwar Jadi PM?
Ibnu HasyimCATATAN SANTAI:“SEKALI lagi akan berlaku politik selepas 13 Mei 1969, jika Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi PM Malaysia… Selepas tsunami ‘perkauman 13 Mei’, PM pertama Tunku Abdul Rahman terpaksa letak jawatan, diganti oleh PM ke 2, Tun Razak. Maka berlaku, Parti Perikatan ditukarkan kepada BN (Barisan Nasional), di mana Parti Gerakan yang tawan Pulau Pinang dari Perikatan waktu itu, PAS yang berkerajaan sendiri sejak lepas merdeka, PPP yang menguasai Majlis Perbandaran Ipoh dan beberapa parti lain ditarik bergabung dalam BN.

”Kata seorang dari kami, selepas majlis pertemuan ahli-ahli Group Universiti Ulu Kelang baru-baru ini. “Dikatakan pada masa itu ada orang telefon Dato’ Harun MB Selangor suruh turun dari tahta, kerana negerinya sudah tidak selamat lagi, sehingga lahirlah Wilayah Persekutuan, idea Tun Razak selepas darurat ditarik balik oleh MAGERAN (Majlis Gerakan Negara) yang ditubuhkan waktu itu.”

“Jadi apa kena mengena dengan politik sekarang atau selepas PRU 12 ini hingga boleh berlaku 13 Mei sekali lagi menurut kamu?” Saya tanya.“Jika berlaku lompat parti 30 kerusi BN kepada Pakatan Rakyat (PR), maka PM sekarang akan tersungkur dan gantinya tentu Anwar atau Wan Azizah sebagai PM ke 6. Waktu itu BN akan jadi pembangkang macam PR sekarang. Pakatan Rakyat akan jadi BN sekarang, di mana PKR berfungsi macam UMNO (tulang belakang BN), DAP akan berfungsi macam Parti Gerakan yang dulunya juga tawan Pulau Pinang mewakili kaun Cina, dan parti-parti lain (yang mungkin akan sertai PR) akan jadi macam MCA, MIC dan lain-lain rakan BN sekarang. Itulah 13 Mei yang akan menumbangkan PM kini macam dulu juga. Itulah tsunami politik BN sebenarnya, kerana PRU 12 yang lalu baru tsunami kecil, sebagai tanda-tanda kedatangan tsunami sebenarnya. ” Sambung beliau yang juga seorang tokoh politik veteran.“

Oo. Mengapa kamu tak sebut PAS? PAS duduk dimana?” Yang lain bertanya.

“PAS akan jadi macam PAS juga…”

Saya pula jawab.“Betul tu! Saya setuju.” Sambung beliau lagi, tidak beri peluang orang lain mencelah. “PAS selepas 13 Mei berkongsi kuasa memerintah dengan Perikatan (bersimbol kapal layar) di bawah lambang dacing BN. Tetapi selepas satu PRU sesudah gabungan, PAS ditendang keluar (walaupun ada yang sebut ‘tarik diri’) dari BN… Saya berpendapat, hal ini berlaku ‘sesungguhnya’ adalah kerana dasar Islam tidak akan dapat digabungkan dengan dasar asobiah kebangsaan.

Perjuangan kebangsaan yang diperjuangkan oleh PAS peringkat awalan bukanlah dasar, tetapi sebagai alat pendekatan. Seperti juga UMNO, dasar perjuangannya ialah kebangsaan tetapi menggunakan Islam sebagai alat pendekatan. Bezanya macam langit dengan bumi. Semua orang tahu hal ini.. Itu sebabnya ‘kongsi kuasa’ PAS-UMNO tidak akan kekal lama. Apalagi dengan parti bukan Islam yang lain!!”

“Cakap-cakap kamu ni, macam tak setuju dengan Pakatan Rakyat?”

“Saya setuju. Tetapi PAS tetap PAS. Tetap dengan Islam. Tetap dengan negara Islam dan hukum Islam, walaupun memilih pendekatan tidak perkatakan tentang itu sekarang. Perkenal hal itu pada bukan Islam, sehingga mereka faham dan tidak takut pada Islam. Tidak takut akan ditendang atau diterajang dari macam yang pernah berlaku sebelum itu. Yang penting PAS jangan dipagut ular dua kali dalam satu lubang!”

“Allahu Akbar. Allahu akbar!!” Tiba-tiba sudah ramai di keliling kami yang menyambut dengan takbir. Ya kerana seruan PAS ialah ‘Allahu akbar’.Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 21-04-08. KL.

No comments: